Hoe sales en marketing elkaar versterken in de machinebranche
We zijn allemaal verkopers, kenners en liefhebbers van onze producten. Zo zijn vele machineverkopers begonnen en groot geworden. Marketing en reclame worden steeds belangrijker en hier doen we dan ook aan mee, zowel online als offline. Het is lastig te meten hoe marketing je verkopen kunnen versterken. Hiervoor zijn steeds meer tools beschikbaar en ook een goede communicatie binnen het bedrijf helpt. Wij stellen een aantal tips samen om het meetbaar te maken en hoe marketing en sales elkaar versterken.
Verschillende bedrijven
Als klein bedrijf waar je alleen werkt of enkele verkopers in dienst hebt, is marketing belangrijk. De content die je publiceert moet bekend zijn bij je medewerkers. Nog beter is om hen hierbij te betrekken zodat je samen tot een campagne komt waar iedereen zich in kan vinden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een verkoper niet op de hoogte is van een online promotie, of dat aangereikte promotiemiddelen niet worden gebruikt. Dat zou zonde zijn.
Dit geldt ook voor een grote handelsonderneming met verschillende verkopers in dienst en wellicht een aparte marketingafdeling. Hier blijkt uit recent onderzoek dat de samenwerking tussen de afdelingen vaak niet goed op elkaar is afgestemd. Bijna twee derde van de leads die via marketing binnenkomen worden direct doorgestuurd naar de afdeling sales. Enkel een klein gedeelte wordt vooraf geverifieerd, waardoor ook onbruikbare leads bij de verkopers aankomen. Dit levert extra werk op voor de verkopers, wat ervoor zorgt dat 50% van de leads die ze van marketing krijgen, wordt genegeerd.

Oplossing
Een simpele oplossing ligt voor handen: communicatie. Betrek de medewerkers wanneer je een marketingstrategie of een advertentie uitdenkt en vraag om ieders medewerking bij de uitvoer. Het werpt zijn vruchten af om je verkopers vroeg in het proces te betrekken. Zo kunnen verkopers nuttige input leveren bij een marketingstrategie omdat zij relevante kennis bezitten. Door actief bezig te zijn met marketing (op LinkedIn bijvoorbeeld) worden de verkopers gezien als autoriteit in jouw branche.
Maar welke marketingmiddelen kun jij als verkoper zelf inzetten? Er zijn tegenwoordig handige tools beschikbaar om marketing in te zetten en meetbaar te maken. Bijvoorbeeld Google AdWords advertenties waarbij je direct aan je doelgroep adverteert. Je kunt ook banners op websites plaatsen om je naamsbekendheid te vergroten. Iets waar wij recent mee zijn begonnen is Facebook remarketing. Wij zorgen ervoor dat leads die op jouw website een machine hebben bekeken, dezelfde machine nogmaals voorbij zien komen op hun Facebook tijdlijn. Dit werkt effectief omdat je precies de mensen bereikt die al interesse in een van je producten heeft getoond.
Bel ons voor advies of kom een keer langs in De Ideeënfabriek, we helpen je graag (online) verder.
0413 – 763710 | info@123machine.nl