Hoe handel je de online lead juist af?
We schreven eerder over verschillende soorten leads in de truck- en machinebranche, en hoe je deze opvolgt. Verschillende leads vragen om een andere aanpak, maar het werkt goed deze groep leads op dezelfde constante wijze op te volgen. Hierdoor sluit je toeval uit en zul je zien welke methode succesvol werkt. Dit keer behandelen we de online lead, de grootst groeiende groep en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Onthoud altijd dat een lead iemand is die uit het spectrum van het online aanbod jou heeft uitgekozen. Ga hier dus juist mee om en behandel de lead als een potentiele koper. Ook al toont hij nu alleen interesse in een onderdeel, wellicht wordt het in de toekomst een grote inkoper na een positieve ervaring.
Bellen
De lead komt binnen als email via je website of de portals. Toch is het verstandig eerst te bellen, daarna pas te mailen. Door te bellen hoor je meteen wat de extra wensen van deze koper zijn, iets wat hij in een email niet direct aangeeft. Je kunt doorvragen, want de koper kan ook op zoek zijn naar meer materiaal en je kunt jouw voorraad meteen aanprijzen. Na het telefoongesprek kun je de lead alsnog een email sturen met een samenvatting van het gesprek, en eindig deze altijd met een geplande opvolging of een vraag. Bijvoorbeeld, laat de lead weten dat je hem deze week nog terugbelt of vraag hem door te geven welke materialen hij nog meer kan gebruiken. Hierdoor hou je het gesprek open en voorkom je dat de lead snel afhaakt.

Opvolging
Volg de lead op volgens een proces. Maak bijvoorbeeld een kalender – op je prikbord of in Excel – waarop je aangeeft wanneer de lead binnenkwam en wat de vervolgstappen zijn. Je hebt deze lead nu gebeld, gemaild en er is een vervolgafspraak gemaakt. Geef dit aan zodat je dit zelf niet vergeet en ook ‘top of mind’ blijft bij deze potentiële klant. Voeg zijn gegevens direct toe aan je database, zodat je de klant meeneemt in je wekelijkse nieuwsbrief met voorraad. Dit kan gemakkelijk in ons systeem via Mailchimp. Je stuurt nieuws over je bedrijf, of de actuele voorraad, zodat je klanten uit het verleden op de hoogte blijven van je ontwikkelingen.
Als deze klant interesse heeft getoond en je eruit bent welk object hij wil aanschaffen maak je een voorstel. Stuur dit weer via de mail, maar vergeet niet direct daarna te bellen. Geef aan dat je de klant tijd geeft om erover na te denken. Door te bellen weet jij zeker dat deze lead je voorstel heeft of gaat bekijken.
Ben bereikbaar
Zorg er ook voor dat je zelf bereikbaar bent en een goed voicemailbericht hebt. Het is natuurlijk het mooiste als de klant jou weer terugbelt. Als deze dat niet doet, schroom dan niet om zelf te bellen zodat je in de gedachte blijft van je potentiële klant.
123Machine - 0413 763710