5 ideeën om nieuwe klanten in de machinebranche te verkrijgen
Bij 123Machine denken wij vaak na hoe we onze eigen klanten een stap verder kunnen helpen. Dit begon met een idee en hebben we uitgewerkt in een top 5 met tips en duidelijke voorbeelden. Groei binnen de machine- en truckhandel betekent vooruitgang en dat is niet altijd moeilijk te realiseren. Er zijn wat simpele tips waar je misschien nog niet aan gedacht hebt. Door een praktisch marktonderzoek zijn wij tot de volgende ideeën gekomen. Handelaren gebruiken deze ideeën in de dagelijkste verkooppraktijk en zien al een positieve uitwerking. Verander van traditionele verkoper in een vertrouwenspersoon door af en toe wat nieuws te proberen.
1. Ben een expert
Niemand is goed in alles. Klanten hebben dat ook door en kiezen een expert, geen generalist. Laat dit blijken door op één thema te focussen en blink hierin uit. Laat dit duidelijk merken op verschillende contactmomenten, dat kan zijn face-to-face tijdens onderhandeling, aan de telefoon én op uw website. Laat hier zien wie je bent en waar het bedrijf voor staat.
2. Samenwerken
Het klinkt misschien gek maar werk eens samen met de concurrent. Niemand deelt graag zijn of haar succesvolle verkooptechniek maar een goede relatie onderling werkt zijn vruchten af. Zo kun je samen uitdagingen in de branche te lijf gaan en delen in een groot netwerk.
3. Bepaal uw markt
Ga na wie echt op de diensten en producten van jou als machineverkoper zit te wachten en denk vanuit deze koper. Welke mensen kun je benaderen die kansrijk zijn voor de verkoop? Dit kun je doen door simpelweg te bellen of langs te gaan. Ook het versturen van een persoonlijke email of nieuwsbrief werkt goed, met de nadruk op persoonlijk. Spreek je prospect bijvoorbeeld bij zijn of haar naam aan.
4. Zoekwoorden
Kom erachter hoe klanten je vinden. Wederom, denk zoals een klant dat doet. Waar zoeken zij naar, welke zoektermen gebruiken zij? Zorg dat deze zoektermen ook terugkomen op de website en in je advertenties. Je komt erachter door het te vragen aan de klant of met online statistieken.
5. Reviews
Benader klanten en leveranciers en vraag om een online review achter te laten (Facebook, Google of op je website). Als anderen positieve meningen geven over je producten, komt dat geloofwaardiger over dan wanneer je het zelf zegt. Dit kan simpelweg door een telefoontje te plegen en te vragen hoe de klant je diensten ervaren heeft. Vervolgens verwijs je ze naar een reviewpagina die je hebt toegestuurd in een email.